For at blive optaget på hovedforløbet skal ansøger have en uddannelsesaftale med en kommune eller en region. Skole kan bistå med vejledning. Du kan finde nærmeste skole via kortet over skoler i højre side.
Hovedforløbet kan starte flere gange om året. Den skole, som du vil søge ind på, kan oplyse dig om datoer for ansøgningsfrist og uddannelsesstart.
Hovedforløbet varer normalt 2 år og 1½ måned. Hovedforløbet er som minimum opdelt i 3 skoleperioder og 2 praktikperioder. Nogle steder er der flere praktikperioder.
Eleven kommer ofte i praktik på to forskellige arbejdspladser under uddannelsen.
Det kan for eksempel være en vuggestue den ene gang og et dag- og botilbud for udviklingshæmmede den anden gang. Det kan også være to forskellige børnehaver. Det afgøres af den ansættende myndighed i dialog med eleven og skolen.
På praktikstedet vil der være en praktikvejleder, der er med til at sikre, at eleven får arbejdet med uddannelsens praktikmål. Praktikmålene fremgår af uddannelsesordningen.
På hovedforløbet undervises i grundfag, uddannelsesspecifikke fag, valgfri uddannelsesspecifikke fag og valgfag. Undervisningen tager udgangspunkt i praktiske problemstillinger.
Grundfagene og de uddannelsesspecifikke fag er obligatoriske.
Grundfag | Uddannelsesspecifikke fag | Valgfri uddannelsesspecifikke fag |
Dansk C |
Pædagogik |
Specialpædagogiske metoder |
Samfundsfag | Natur og udeliv |
Naturen som pædagogisk læringsrum |
Engelsk (Valgfrit) |
Digital kultur |
Digital pædagogisk praksis |
Bevægelse og idræt |
Rytmik, bevægelse og kroppens udtryksformer |
|
Sundhed i den pædagogiske praksis |
Det pædagogiske måltid og sundhed |
|
Kulturelle udtryksformer og aktiviteter |
Kulturel mangfoldighed i den pædagogiske praksis | |
Psykologi i den pædagogiske praksis | Læring og udvikling hos små børn | |
Kommunikation i den pædagogiske praksis | Understøttende undervisning | |
Arbejdsmiljø og ergonomi | Medicinhåndtering | |
Netværk og lokalsamfund i den pædagogiske praksis |
Valgfag
Skolen udbyder 3 ugers valgfag, som understøtter uddannelsen og behovene i lokalområdet
Skolen udleverer en uddannelsesbog, der skal fungere som kommunikationsredskab for elev, lærer og praktikvejleder. Flere steder bruges det elektroniske værktøj "Elevplan" som redskab til kommunikation mellem parterne.
Der gives karakterer i hvert fag.
Eleven skal til mundtlig prøve i ét uddannelsesspecifikt fag og ét grundfag.
Praktikmålene skal bestås.
Uddannelsen afsluttes med en mundtlig prøve på baggrund af en projektopgave.
Eleven får elevløn på hovedforløbet.
Eleven kommer ofte i praktik på to forskellige arbejdspladser under uddannelsen.
Det kan foreksempel være en vuggestue den ene gang og et dag- og botilbud for udviklingshæmmede den anden gang. Det kan også være to forskellige børnehaver. Det afgøres i dialog mellem eleven, skolen og den ansættende myndighed.
På praktikstedet vil der være en praktikvejleder, der er med til at sikre, at eleven får arbejdet med uddannelsens praktikmål. Praktikmålene fremgår af uddannelsesordningen.